Ny utveckling av Vretens skogsvagnar
Ökad lastkapacitet, smartare design och bättre framkomlighet
Vreten fortsätter att utveckla sina skogsvagnar för att möta kraven från dagens skogsägare. Med flera uppdateringar på både Vreten 900 och Vreten 1000 samt nyheter på Vreten 550 och kranmodellerna höjs ribban ytterligare för effektivitet, hållbarhet och användarvänlighet.
Utökad lastarea och större effektivitet i varje körning
Både Vreten 900 och Vreten 1000 har fått en rejäl uppdatering av lastarean. På Vreten 900 har ytan ökats från 2,0 till 2,5 kvadratmeter, medan Vreten 1000 gått från 2,3 till 2,7 kvadratmeter.
Detta innebär att man kan ta större lass på varje tur, vilket ökar effektiviteten i skogen och minskar antalet körningar. Vagnarna är byggda för att tåla de tyngre lasterna utan att kompromissa med hållfasthet eller stabilitet.
– Vi bygger kraftiga vagnar som klarar större last och därmed ökar effektiviteten markant. Samtidigt skonar man skogen, eftersom man inte behöver köra fram och tillbaka lika många gånger för att få ut virket, säger Christian Yström, Export Sales Manager på Vreten.
Trots att Vreten 900 är en 9-tons vagn har den större grindarea än flera konkurrenters 12 tons modeller. Det är ett tydligt bevis på hur mycket fokus som lagts på konstruktion och praktisk kapacitet.
Nytt skotarbanks-kit till Vreten 900
En annan nyhet är ett nyutvecklat skotarbanks-kit för Vreten 900. Kitet ersätter de traditionella timmerbankarna och ger vagnen en modernare design, samtidigt som användaren får större flexibilitet vid sortering av virke.
Skotarbankarna skapar dessutom utrymme för en förbättrad boggiependling, vilket bidrar till bättre framkomlighet i svår terräng. Resultatet är en mer mångsidig vagn som kan anpassas efter olika typer av arbeten och förhållanden i skogen.
Ny slangdragning på kranar
På kranmodellerna 60 30, 68 25, 65 40, 77 30 och 8 10 har Vreten gjort om slangdragningen till utskjutet. Den nya lösningen minskar risken för att slangarna skadas under arbete, särskilt vid förstagallring där utrymmet mellan träden ofta är begränsat.
– Vid första gallring är det ofta väldigt trångt mellan träden. Med den nya slangdragningen minskar risken att slangarna kommer i kläm eller skadas under arbetet, förklarar Christian.
Svängbart drag som tillval på Vreten 550
Vreten 550 byggs som standard utan svängbart drag. Nu erbjuds dock detta som tillval, vilket ger betydligt bättre framkomlighet i tät terräng.
Med svängbart drag blir det lättare att manövrera vagnen utan att riskera att skada växande träd eller fastna i snäva passager.
– Utan svängbart drag blir det ofta svårt att ta sig fram i tätare skog. Med det här tillvalet blir körningen betydligt smidigare och risken för körskador minskar, avslutar Christian.
Med de senaste uppdateringarna fortsätter vi vår tydliga satsning på praktisk förbättring, hållbarhet och användarvänlighet. Oavsett om det handlar om större lastkapacitet, förbättrad krandesign eller bättre manövrerbarhet är målet detsamma – att göra skogsarbetet effektivare, tryggare och mer hållbart för användaren.